Pýtame sa za Vás

Aké potraviny sú vhodné pri skleróze multiplex a naopak, ktoré by ste mali z Vášho jedálnička vylúčiť?

16. septembra 2019

Stravovanie vplýva na život každého človeka, o to viac u ľudí, ktorí trpia nejakým ochorením. Zmena stravovania môže pomôcť so zvládaním mnohých ťažkostí. Nejedná sa síce o hlavnú liečebnú metódu, ale efekt liečby môže strava vhodne podporiť. Správnou životosprávou je možné zvýšiť celkovú odolnosť organizmu a včasný zásah do jedálnička môže pri SM spôsobiť výrazné zlepšenie. Prezradíme vám, ktoré potraviny môžu zmierniť symptómy a naopak, čomu by ste sa mali vyvarovať.

Skleróza multiplex nie je ochorenie, pri ktorom by pacienti museli dodržiavať špeciálnu diétu. Dnes je však už dokázané, že strava ovplyvňuje vznik i priebeh SM a narušená mikrobiálna štruktúra čreva súvisí s poruchami imunity.

Štatistiky ukazujú, že SM je rozšírenejšia v západných krajinách, najmä v oblastiach s vysokou spotrebou tučných jedál a alkoholu. Naproti tomu sa ochorenie v ázijských krajinách vyskytuje zriedkavejšie. Môže to súvisieť s ich stravou s menším obsahom nasýtených tukov a vyššou spotrebou morských plodov, olejov a semien, ktoré majú vysoký obsah zdravých tukov, a spomaľujú či brzdia zápalové reakcie.

Pravidlá zdravej životosprávy u „esemkárov“:

Podľa odborníkov je aj pri SM základom racionálna, vyvážená strava. Odporúčaja sa všeobecne zdravú stravu – nízky obsah tukov a vysoký obsah vlákniny – rôzne druhy ovocia a zeleniny, celozrnné potraviny, nízkotučné mliečne výrobky, hydinu bez kože a ryby, olivový olej, či orechy. Naopak, vyhýbať sa treba polotovarom a potravinám s vysokým obsahom nasýtených tukov. Preferuje sa stredomorská kuchyňa, v ktorej okrem rýb nájdete aj chudé mäso, tofu, sóju, ovocie a zeleninu. Takýto typ stravovania patrí medzi najzdravšie na svete a je celkovo prospešný pre zdravie organizmu.

Škodlivé potraviny, ktoré môžu ochorenie zhoršiť:

Živočíšne tuky (mlieko, maslo, červené mäso) - viaceré štúdie ukázali vyššie riziko vzniku SM v krajinách s vysokou spotrebou nasýtených tukov a naopak, ukázalo sa, že obmedzenie nasýtených tukov podporuje utlmenie ochorenia (remisiu). Vysokotučná strava podporuje upchávanie drobných ciev, čo podporuje vznik zápalu. Spôsobuje aj nerovnováhu v črevnej flóre a poruchu imunitného systému v čreve, čo nakoniec vedie k vzniku lokálneho až celkového zápalu. Rovnako nezdravé sú tuky z rastlinných olejov, ako napríklad margarín.

Vznik zápalu podporuje aj nadmerný príjem rafinovaného cukru a zvýšená konzumácia soli. Zvyšuje sa i počet ľudí s alergiou na laktózu, bielkovinu kravského mlieka. Pre pacientov SM je vhodnejšie rastlinné mlieko, ktoré neobsahuje prozápalové proteíny.

Lepok - súčasť obilného zrna a teda i múky môže podporovať autoimunitné procesy. Celiakia je ochorenie, kedy ľudia tvoria protilátky proti gluténu – lepku, a  potvrdila sa aj u časti pacientov so sklerózou multiplex. Pre pacientov je vhodná bezlepková strava, nakoľko lepok má prozápalový účinok.

Alkohol - destiláty nie sú vhodné, ale ukázalo sa, že niektoré druhy bielych a červených vín majú v malých množstvách protektívny efekt.

Cukor - zvýšená spotreba cukru spôsobuje priberanie a obezita robí človeka zraniteľnejším voči srdcovým ochoreniam.

Transmastné kyseliny - tie sú obsiahnuté napríklad v koláčikoch, tortách, cibuľových krúžkoch alebo v hranolčekoch.

Čomu by ste sa mali ďalej vyvarovať: potraviny, na ktoré ste alergická/ý, mliečne výrobky, sladké pečivo, torty, muffiny, čipsy, slané tyčinky, údeniny, palmový olej, čokoláda, strukoviny, rôzne iné stimulanty (napr. energetické nápoje).

Prospešné potraviny:

Rybí tuk - má protizápalový a antitrombotický účinok. V štúdii užívali pacienti rybí tuk s omega3 mastnými kyselinami a vitamínmi A, D a E. Po dvoch rokoch mali títo pacienti miernejší priebeh ochorenia oproti tým, ktorí mali iné zloženie stravy. Omega3 mastné kyseliny tiež pomáhajú znížiť zápal – obsahuje ich najmä losos, tuniak, makrela či haring. Odborníci odporúčajú, aby ľudia s SM jedli tri jedlá do týždňa, obsahujúce ryby.

Rastlinné oleje - pre ľudí s SM je najprospešnejší olivový olej.

Polyfenoly - nachádzajú sa v zelenine, ovocí, červenom víne, káve, zelenom čaji, kurkume či orechoch. Majú protizápalové účinky a ovplyvňujú aj funkciu imunitného systému. Najvýznamnejšie polyfenoly, ktoré majú priaznivý vplyv na nervovú sústavu, obsahuje bobuľovité ovocie, grep, jablko, cibuľa, paradajka, červený melón, citrusy, červené víno, oriešky a kurkuma.

Aké potraviny sú ešte pre vás vhodné?

Vláknina - získate ju najmä z celozrnných produktov (napr. otruby) v ľanových semienkach, ale aj v orechoch. Odporúčaný príjem je asi 30 g denne.

Zelenina s tmavozelenými listami (brokolica, zelená kapusta, špenát a šalát). Zelenina je vo všeobecnosti bohatá na celú radu dôležitých vitamínov a minerálnych látok. V neposlednom rade si ju ceníme pre vysoký obsah vlákniny, ktorej máme v našom jedálničku stále nedostatok.

Ovocie - hlavne sušené slivky, ale aj čučoriedky, čerešne a višne. Ovocie a zelenina sú najvhodnejšie čerstvé, prípadne krátkodobo tepelne upravené.

Doprajte si potraviny, v ktorých sú esenciálne mastné kyseliny - rastlinné oleje, orechy a semená, niektoré margaríny, spomínané mastné morské, ale aj sladkovodné ryby. Uprednostňujte vhodné a šetrné spôsoby prípravy pokrmov. Rozhodne jedlo nevyprážajte, najlepšia je príprava varením, dusením, či na pare.

Živiny, ktoré môžu zmierniť symptómy sklerózy multiplex

Keď konzumujete pestrú stravu, nemali by ste trpieť nedostatkom potrebných vitamínov a minerálov. Niekedy však môže byť vhodné ich doplnenie formou bežne dostupných potravinových doplnkov. Ak budete zvažovať užívanie akýchkoľvek vitamínov či doplnkov výživy, vždy o tom informujte svojho lekára! Pri SM prichádzajú podľa odborníkov v úvahy nasledujúce doplnky stravy:

Vitamín B komplex - existuje mnoho druhov vitamínu B. Všeobecne pomáhajú správnej funkcii imunitného systému a udržujú zdravé nervy.

Vitamín B6 - tento vitamín podporuje produkciu krvných buniek a taktiež podporuje správne fungovanie imunitného systému a nervového systému. Potraviny s vysokým obsahom vitamínu B6: semená a orechy, losos, kuracina, sladké zemiaky, banány, avokádo a špenát.

Vitamín B12 - tento vitamín udržuje bunky zdravé a zabraňuje poškodeniu myelínového obalu nervov. Potraviny bohaté na B12: sardinky, losos, treska, vajcia, kuracie mäso, morské riasy, najmä nori, spirulina, fermentované potraviny.

Cholín a Inozitol - tieto živiny stimulujú nervový systém a opravujú poškodený myelín. Karfiol a brokolica sú dobrým zdrojom cholínu, zatiaľ čo ovocie, orechy, obilniny a fazuľa obsahujú inozitol.

Zinok - pozitívny vplyv na SM má prítomnosť zinku v strave. Potraviny bohaté na zinok sú tekvicové jadierka, šošovica, hrášok, celé zrná, pšeničné klíčky, sezamové semienka a slnečnicový olej, ktorý obsahuje kyselinu linoleovú a má zmierňujúci účinok na príznaky SM.

Horčík - dôležitý je aj príjem horčíka, ktorý okrem zápchy pomáha aj s príznakmi ako brnenie, tŕpnutie či pálenie.

Iné látky, ktoré majú priaznivý vplyv na rozvoj a priebeh SM – vitamín B13 (kyselina lipoová), ginko biloba (má antioxidačné účinky, podporuje činnosť imunitného systému a prekrvenie mozgu, ale u citlivých osôb zvyšuje riziko rozvoja krvácavých komplikácií), probiotiká (podporujú trávenie a činnosť imunity, ale nie sú vhodné pre ľudí so zníženou imunitou alebo pre jedinca na liečbu, ktorá činnosť imunitného systému cielene potláča).

Vitamín A – má protektívny vplyv. Pokiaľ sa ľudia stravujú bežným spôsobom a jedia vyváženú stravu, tak nedostatok A vitamínu je zriedkavý.

Vitamín C a E – vhodné je dbať na dostatočný príjem antioxidantov, ktoré nájdete v ovocí a zelenine.

Vitamín D nielenže pomáha predchádzať progresii ochorenia, ale najnovšie výskumy ukazujú, že sa zúčastňuje aj opravy už poškodeného myelínu. Telo vyrába vitamín D3 vďaka slnečnému žiareniu. Pre jeho tvorbu je dôležitý pobyt na slnku asi 15 – 20 minút denne bez opaľovacieho krému, v primeraných podmienkach (t.j. nie pri extrémnych teplotách a v čase najsilnejšieho žiarenia). Denne by ste však mali prijať 3 – 5000 IU (medzinárodných jednotiek), na čo často iba slnko nestačí, preto sa odporúča užívať kvapky s jeho obsahom. Vitamín D2 môže byť získaný z potravinových zdrojov, ako sú tučné ryby, losos, tuniak, makrela, haring, ale nájdeme ho aj v hubách, vo vajcovom žĺtku a niektorých vnútornostiach. Štúdie dokazujú, že pacienti s SM, ktorí majú vyššie hladiny vitamínu D, trpia menej často relapsami ochorenia. Tento vitamín má vplyv na imunitný systém a zdá sa, že je najsľubnejšou nutričnou molekulou v liečbe chronického zápalového ochorenia ako je SM.

 

Zdroje:

http://www.who.int/dietphysicalactivity/fruit/en/index2.html

http://www.zijzdrave.cz/jidlo/potraviny/

https://overcomingms.org/recovery-program/diet/what-to-eat-not-to-eat/

SPOLUMÔŽEME

Projekt pre pacientov vytvára spoločnosť A-medi. Napíšte nám.

Organizátor

Realizátor

Partneri