Pýtame sa za Vás

Zima prichádza! 11 spôsobov ako si posilníme náš imunitný systém

13. novembra 2018

Prichádza zima a hlavne v tomto chladnom období je dôležité vedieť, čo môžeme urobiť, aby náš imunitný systém fungoval čo najlepšie. Ako si posilniť imunitu, aby sme boli zdraví a úspešne „zatočili“ s chorobami? Niekedy stačí tak málo...! Na inšpiráciu Vám prinášame niekoľko tipov a rád ako si posilniť imunitu. Budeme tak o krok vpred a nedovolíme „votrelcom“ nabúrať náš organizmus!

1. Jedzte vyváženú stravu s potrebnými živinami

Potrebujete veľa živín, ako sú vitamíny A, C, D a E, ako aj minerály - selén, zinok a Omega 3. Tie podporujú Váš imunitný systém. Základom je celoročne zdravé stravovanie s obmedzením živočíšnych bielkovín a tukov, mlieka a mliečnych výrobkov, škodlivých konzervačných látok, bieleho cukru a bielej múky. Vyhýbajte sa spracovanému mäsu, smaženým jedlám, alkoholickým nápojom. S nadmerným jedením týchto potravín potláčame imunitný systém.

Zamerajte sa na kvalitné potraviny: strukoviny, zrná, orechy a semená, ako aj množstvo čerstvého ovocia a zeleniny. Mimoriadnu podporu imunitného systému spôsobuje med a taktiež huby reishi.

2. Céčko, céčko, céčko!

Čerstvé ovocie a zelenina sú našimi najlepšími zdrojmi vitamínu C, ktoré pomáhajú posilňovať náš imunitný systém a udržiavať telo v zdraví. Veľké zdroje vitamínu C predstavujú citrusy, kivi, brokolica, kapusta, jahody, čučoriedky, špenát, brusnice, čierne ríbezle a iné.

3. Používajte bylinky a koreniny

Varte s cibuľou, cesnakom, zázvorom, čiernym korením, kajenským korením, chrenom, kari a kurkumou. Obsahujú zložky, ktoré pomáhajú posilniť náš imunitný systém a taktiež obsahujú veľké množstvo vitamínu C.

4. Pite veľa čistej vody

Voda pomáha pri výrobe lymfy, ktorá nesie biele krvinky a iné bunky imunitného systému. Zostať hydratovaný je jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť pre vaše zdravie. Odporúčané denné množstvo je aspoň dva litre neperlivej vody. Náš tip: pridajte plátok citrónu, ktorý poskytne extra porciu vitamínu C!

5. Doprajte si dostatok spánku

Dostatočný spánok je veľmi dôležitý. Práve čas, ktorý trávime spánkom je ten, kedy sa telo najviac regeneruje. Telo sa omladí a posilňuje, keď je v pokoji. Všetci poznáme ten pocit po dobrom spánku, a  nenahradí ho ani veľké množstvo kávy. Takže, nešetrite na čase! Pospite si aspoň 7 až 8 hodín denne a v prípade potreby si pospite aj popoludní. Vaše telo Vám poďakuje.

6. Pozdravte priateľské baktérie

Je známe, že asi 80% nášho imunitného systému sa nachádza v tráviacom systéme. Udržanie zdravého čreva je veľmi dôležité na pre silný imunitný systém. Probiotiká sú „dobré“ baktérie, ktoré sa nachádzajú v celých a fermentovaných potravinách, ako je surová kyslá kapusta, mäso, jogurt, kefír, bryndza, acidofilné mlieko alebo vo forme doplnkov. Ak užívate doplnky, najlepšie je vybrať si značku, ktorá ponúka rôzne zdroje baktérií.

7. Vyhnite sa antibiotikám (ak je to možné)

Pokúste sa vyhnúť sa antibiotikám. Ukázalo sa, že napadajú užitočné baktérie v zažívacom systéme a potláčajú imunitné funkcie. Pred tým, ako si ich nasadíte, zistite, či je nejaká iná vhodná alternatíva. V lekárni nájdete mnohé výživové doplnky, ktoré obsahujú enzýmy. Tie pôsobia proti zápalom a opuchom. Ak je vám zima, popíjajte šálku horúcej vody alebo čaju s citrónom, zázvorom a medom. Uistite sa, že máte dostatok vitamínu C a pite veľa vody. Ak už užívate antibiotiká alebo akékoľvek iné lieky, užite aj kvalitné probiotiká.

8. Cvičenie

Prebytočné tukové bunky ovplyvňujú imunitu viac, ako si myslíte. V tele môžu vyvolať zápalové procesy, ktoré v chronickej forme dokážu poškodiť aj inak zdravé tkanivo. Už pri miernej nadváhe sa zvyšuje riziko ochorení ako je cukrovka, rakovina či srdcové choroby. Preto nielen kvôli imunite, ale kvôli zdraviu celkovo, je dobré sa akejkoľvek nadváhy postupne zbaviť - ale pozor, rozumne a pomaly. Cvičenie nie je len skvelý spôsob, ako sa byť fit, tiež zvyšuje imunitnú funkciu, zlepšuje kvalitu spánku a posilňuje naše telo. Ak nemáte žiadne zdravotné podmienky, ktoré vám bránia v cvičení, nájdite si čas na cvičenie, aj keď je to len dlhá prechádzka!

9. Sauna

Vyskúšajte saunu. Vysoké teploty v saune spôsobujú v organizme zvýšené potenie, vďaka čomu sa vylučujú z tela mnohé škodliviny. Vplyvom tepla dochádza pri saunovaní k týmto efektom: znižuje sa stuhnutosť svalov a kĺbov, zmierňuje sa citlivosť na bolesť, zvyšuje sa prietok krvi a periférne prekrvenie, urýchľujú sa procesy hojenia, zvyšuje sa spaľovanie kalórií, zlepšujú sa termoregulačné procesy, posilňuje sa kardiovaskulárny systém (zvyšuje sa srdcový rytmus), zlepšuje sa stav pokožky, dochádza k regenerácii organizmu a iné. Samozrejme, pred tým, než začnete so „saunovaním“ je na mieste konzultácia s lekárom.

10. Dobré ráno, slnko!

Vitamín D je dôležitý pre posilnenie nášho imunitného systému, preto sa snažte ísť von niekoľkokrát do týždňa aspoň na 30 minút, bez opaľovacích krémov, keď slnko nie je na najvyššej úrovni. Vitamín D môžete tiež získať aj z dostatočného príjmu mastných rýb.

11. Relax, smiech a pohoda

Chronický stres a depresia môžu oslabiť imunitný systém a zhoršujú mnohé ochorenia. Je dôležité venovať čas sebe samému, užívať si život, a zbytočne „sa nestresovať“. K lepšiemu zvládaniu záťažových situácií napomôžu rôzne techniky uvoľňovania ako joga, cviky na fitlopte, či dychové cvičenia.

 

 

 

 

 

 

 

https://www.mindbodygreen.com/0-11433/winter-is-coming-10-ways-to-strengthen-your-immune-system-now.html

SPOLUMÔŽEME

Projekt pre pacientov vytvára spoločnosť A-medi. Napíšte nám.

Organizátor

Realizátor

Partneri