Pýtame sa za Vás

Ako znížiť svalovú stuhnutosť?

1. marca 2019

Stuhnutosť alebo odborne povedané spasticita, znamená zvýšené napätie svalových vlákien, čo vedie k pocitu svalovej stuhnutosti a vzniku kŕčov. Spasticita je jedným z častých príznakov sklerózy multiplex a jej prítomnosť zhoršuje mobilitu a tým znižuje samotnú kvalitu života. Spasticita môže byť aj vo forme minimálneho svalového pnutia a nemusí byť nepríjemná, ale môže byť až tak závažná, že sa pri nej tvoria bolestivé, nekontrolovateľné kŕče. Aj náhle pohyby alebo zmeny polohy môžu privodiť kŕče. V extrémnych prípadoch spôsobuje, že telo človeka sa stane skrútením. Tak isto môže kŕče navodiť vyššia teplota, vysoká vlhkosť, infekcie alebo dokonca tesné oblečenie. Postihnuté môžu byť vaše boky, kolená, členky, ramená a lakte. Najčastejšie sa vyskytuje na dolných končatinách.

Neliečená spasticita môže viesť ku komplikáciám, akými sú kontraktúry (fixované držanie časti tela spôsobené skrátením svalu) a preležaniny. Tieto môžu taktiež vystupovať ako spúšťače ďalšej stuhnutosti.

Ako je možné s týmto problémom bojovať?

Príznaky spasticity sú u každého človeka rozdielne. Preto by sa malo k spasticite pristupovať individuálne. Pomôcť môže telesné cvičenie a denný strečing,  metódy používané v rehabilitácii a fyzioterapii či lieky.

Najlepším prístupom k liečbe spasticity je taký, ktorý využíva prínos viacerých vedných odborov. Základným cieľom je zlepšiť a udržať funkčnosť kostrovo-svalovej sústavy.

Ako na to? Hlavnú úlohu hrajú telesné cvičenia!

Cvičenie napomáha zvyšovať svalovú silu, zlepšuje kĺbovú pohyblivosť a zmierňuje svalové napätie. V rámci samotného cvičenia je vhodné dodržiavať základné odporúčania:

- voliť individuálne vhodné cviky (na základe konzultácie s rehabilitačným lekárom či fyzioterapeutom)

- kombinovať posilňovacie cviky, cviky pre zvýšenie rozsahu pohybu a strečing

- cvičiť efektívne, ale bezpečne (ideálne najprv pod dohľadom fyzioterapeuta, ktorý kontroluje správne prevedenie cvikov)

- cvičiť pravidelne

- necvičiť „cez únavu“, odpočívať medzi jednotlivými cvikmi

- pri cvičení nosiť voľný a pohodlný odev

- vyhýbať sa cvičeniu vo veľkom teple, keďže to môže zhoršiť svalové ťažkosti

- optimálne zaradiť aj relaxačné a meditačné cvičenia, napr. jogu

- uvoľňovať svalové napätie, pomáhajú aj vhodné masáže

Čo ešte môže prispieť k zlepšeniu stavu?

Okrem vlastného cvičenia pomáhajú zmierniť spasticitu aj niektoré ďalšie techniky či terapeutické prístupy - napríklad elektroliečba, lokálna termoterapia (liečba teplom), kryoterapia (liečba chladom), hydroterapia (cvičenie vo vode), ultrazvuková liečba

Aké sú vaše skúsenosti so svalovou stuhnutosťou, a ako ste si s ňou poradili? Máte v obľube nejakú pohybovú aktivitu, ktorá Vám pomáha lepšie zvládnuť ochorenie a jeho príznaky? Ak áno, neváhajte sa podeliť o Vaše skúsenosti!

Poraďte nám na našej FB stránke Spolu Môžeme https://www.facebook.com/spolumozeme/?ref=bookmarks

 

 

 

Zdroj: https://www.webmd.com/multiple-sclerosis/ms-muscles#1

SPOLUMÔŽEME

Projekt pre pacientov vytvára spoločnosť A-medi. Napíšte nám.

Organizátor

Realizátor

Partneri